Mārketings un papildinātā realitāte iet roku rokā

Pasaule jau ilgāku laiku vairs nedzīvo tikai fiziskajā, bet arī virtuālajā realitāte. Arī mārketingā un reklāmas nozarē papildinātā realitāte vairs nav svešs jēdziens. Lai noskaidrotu, kā papildinātās realitātes sfēra attīstās, uz sarunu aicinājām digitālās aģentūras Overly pārstāvi Edgaru Apermani. Overly ir pirmā un vienīgā aģentūra Baltijas valstīs, kuras galvenais darbības virziens ir papildinātās realitātes risinājumu izstrāde un citas interaktīvas tehnoloģijas.

Kā tu kopumā raksturotu jēdzienu “papildinātā realitāte” un tās priekšrocības?

Pēc definīcijas vienmēr sakām, ka papildinātā realitāte ir tehnoloģija, kas māca digitālajām kamerām atpazīt pasauli mums apkārt un uzlikt tai virsū digitālu saturu. Piemēram, cilvēks vēlas iegādāties dīvānu veikalā IKEA, taču viņam nav ne jausmas, kā tas izskatīsies viņa dzīvoklī. Viņš atver IKEA aplikāciju un konkrētā dīvana 3D modeli novieto savā viesistabā 1 pret 1 izmēros. Patērētājs var gan apstaigāt tam apkārt, it kā tas tur patiešām stāvētu, gan nomainīt dīvāna krāsu, gan turpat aplikācijā noformēt pasūtījumu jau reālam dīvānam. Papildinātās realitātes tehnoloģijām ir dažādas priekšrocības, bet viena no svarīgākajām pavisam noteikti ir unikalitāte – tā palīdz uzņēmumiem izcelties uz savu konkurentu fona. Otrkārt – tā fantastiski palīdz vizualizēt lietas. Ņemot vērā, ka aizvien vairāk cilvēki iepērkas internetā, tad papildinātā realitāte iederas šajā “vizualizēšanas” procesā. Pie tam šis efekts strādā ne tikai kā rīks patērētājiem, bet atsevišķos gadījumos arī pārdevējiem, kas dodas vizītēs pie klientiem, piemēram, nekustamajā īpašumā vai merčendaizingā. Treškārt, es teiktu, ka papildinātā realitāte rada pievienoto vērtību.

Bez kādām tendencēm šobrīd nav iedomājama papildinātās realitātes sfēra?

Lai gan papildinātā realitāte pati par sevi jau ir tendence, tomēr industrijā šobrīd viens no lielākajiem trendiem ir valkājamo briļļu tehnoloģija, ar kuru palīdzību var pieredzēt un papildināt vidi mums apkārt ar digitālu saturu, neizmantojot telefonu ekrānus, bet gan redzēt to reāllaikā ar briļļu palīdzību. Lai gan šis koncepts virmo gaisā jau kādu laiku, un ir arī uzņēmumi, kas šādas brilles jau piedāvā tirgū, piemēram, Microsoft, tomēr šobrīd tas ir ļoti dārgi. Tiesa gan, ASV uzņēmums Magic Leap nesen laiduši klajā pirmo prototipu brillēm, kas cenas kategorijā būs jau draudzīgākas, paverot iespēju tuvākā nākotnē tās iegādāties arī cilvēkiem, kas nav tehnoloģijas entuziasti vai izstrādātāji.

Kā papildinātās realitātes priekšrocības ir iespējams izmantot mārketingā?

Mārketings un papildinātā realitāte iet roku rokā – gan, piemēram, gandrīz burtiski atdzīvinot vides reklāmas vai drukāto mediju, radot tam pievienoto vērtību, gan veidojot aktivizācijas vai instalācijas ar papildināto realitāti, gan uzņēmumam integrējot to kā vēl vienu platformu, kur komunicēt savu reklāmas kampaņu. Jo galu galā papildinātā realitātē ir arī platforma.

Ja vēl pirms kāda laika tika uzskatīts, ka tā vairāk piemērota jauniešu auditorijai, tad kāda situācija ir šobrīd?

Protams, muļķīgi būtu noliegt, ka jaunieši ar šo tehnoloģiju draudzējās labāk, tomēr mēs dzīvojam laikā, kad teju katram kabatā ir savs viedtālrunis, neskatoties uz vecuma grupu, kas tiek pārstāvēta. Esam realizējuši arī projektus, kuru galvenā auditorija ir cilvēki sākot no 40 gadu vecuma, un rezultātā statistika bija vēl labāka, kā dažos projektos, kur pirmārā auditorija ir jaunieši.

Kas ir pasaules un Latvijas veiksmes stāsti papildinātajā realitātē?

Pasaules mērogā visatpazīstamākais piemērs ar papildināto realitāti varētu būt aplikācija Snapchat un tās sejas filtri. Lai gan daudzi par to neaizdomājas, taču tā arī ir papildinātā realitāte – uz fiziska ķermeņa likt virsū digitālu saturu. Tāpat ļoti pozitīvs piemērs ir IKEA mēbeļu piemērs, kas principā mainīja to, kā šī veikala klienti iepērkas internetā. Savukārt, tā kā Latvijā esam principā vienīgā aģentūra, kas specializējas papildinātās realitātes tehnoloģijā, tad īpaši lepojamies ar vairākiem projektiem, tai skaitā, Logic Cards. Šajā uzdevumu kāršu spēlē, nolasot jebkuru kārti ar aplikācijas palīdzību, tā atdzīvojas un parāda ceļu uz pareizo atbildi. Pie tam šis ir arī lielisks piemērs, kā papildinātā realitāte piešķir pievienoto vērtību, jo līdz ar to šī spēle ir iekarojusi savu vietu arī ASV un Japānā, kur ir milzīgs galda spēļu tirgus.

Kāda, tavuprāt, ir papildinātās realitātes nākotne?

Jāsaka, ka papildinātās realitātes tehnoloģija ir unikāla ar to, ka tā savieno digitālo un fizisko pasauli. Šobrīd mēs redzam salīdzinioši vienkāršus papildinātās realitātes pielietojumus, bet jau ļoti praktiskus, tomēr nāktonē papildinātā realitāte ļoti mainīs mūsu ikdienu. Pateicoties papildinātajai realitātei, mēs sāksim valkāt “gudrās” brilles, kas sniegs mums visu nepieciešamo informāciju tieši konkrētajā vietā, kur atrodamies. Papildinātās realitātes brilles ir tās, kas nomainīs mūsu mobilos telefonus. Šobrīd, izmantojot telefonus, mēs dzīvojam divās paralēlās pasaulēs – reālajā un/vai telefonā. Brīdī, kad lietojam telefonu, mēs esam novērsušies no reālās pasaules un otrādāk. Papildinātās realitātes brilles šīs divas pasaules sapludinās kopā un padarīs mūsu dzīves ērtākas, vieglākas un pats galvenais – interesantākas.