KĀ ZĪMOLI VAR IZCELTIES AR NFT PALĪDZĪBU?

Kas ir NFT? NFT jeb neaizstājamie blokķēžu žetoni var būt jebkāds digitāls fails blokķēdē – mākslas darbs, animācijas, digitālās kartiņas, dziesmas un audio faili. NFT nozīmē kaut ko unikālu, autentisku, ko nevar aizstāt nekas cits. Salīdzinājumam par NFT nedigitālajā vidē varētu saukt, piemēram, kāda slavena sportista kartīti, Edvarda Munka „Kliedzienu” vai „Queen” dziesmu „Bohemian Rhapsody”. Savukārt NFT ir tikpat unikāli, bet digitāli mākslas darbi, uz kuriem var iegādāties garantētas īpašumtiesības.

Mākslinieku piedāvātie NFT tiek pārdoti par visdažādākajām cenām. Piemēram, mākslinieks Kristofers Toress savu „Nyan Cat” 2021. gadā pārdeva par 590 000 ASV dolāru, izmantojot kriptomākslas platformu „Foundation”, kurātirgojas ar „Bitcoin” un „Ethereum” valūtām. NFT ir iespēja kādu retu, unikālu un digitālu vienību iegūt savā īpašumā. Šos mākslas darbus arī raksturo augsta drošība, jo nepieciešams drošs elektroniskais paraksts, lai tiem piekļūtu. NFT glabājas blokķēdē, turklāt labā ziņa ir tāda, ka NFT blokķēdē ir neiznīcināmi, un vienmēr var tos pārdot atpakaļ radītājam! NFT nav obligāti jābūt mākslas darbam, tas var būt teju jebkas oriģināls, kam ir kāda vērtība. Tā var būt digitālā māksla, spēles, mūzika, filmas, mēmes, tvīti utt.

Kas padara NFT tik vērtīgu?

Pašlaik NFT var uzskatīt kā luksusa preci, statusa simbolu ar ierobežotu piekļuvi, tādu kā virtuālo „Rollex”. NFT vērtību nosaka tirgus piedāvājums un pieprasījums. Piemēram, ierobežotas sērijas NFT ar īpašiem lietošanas nosacījumiem mēdz būt vērtīgāki. Pieprasījumu pēc NFT nosaka arī izstrādātāju komanda. Jo slavenāks cilvēks, jo lielāka iespēja, ka viņa radītajai vienībai būs kāda vērtība! Tāpat NFT vērtību ietekmē arī sabiedrības un tirgus noskaņojums. Viens no visdārgāk pārdotajiem NFT ir amerikāņu grafiskā dizainera Maika Vinkelmana (mākslinieka pseidonīms – Beeple) radītais NFT kriptomākslas formāta darbs „Everydays: The First 5000 Days”, kas izsolē nosolīts par 69,3 miljoniem ASV dolāru. Tā ir Beeple agrāko 5000 darbu kolāža, kas parasti saistīti ar aktuālajām ziņām vai popkultūru. Tāpat ārkārtīgi dārgs ir „Pulkstenis (Clock)” 52,7 miljoni ASV dolāru. Šis darbs attēlo dinamisku taimeri, kurš skaita, cik dienas Džulians Asanžs, WikiLeaks dibinātājs, ir pavadījis cietumā. Tāpat neatpaliek arī vēl viens Beeple NFT „Human One”, kas 2021. gada novembrī tika izsolīts „Christie’s” par 28,9 miljoniem ASV dolāru. Tā ir 3D kustīga skulptūra ar četriem digitālajiem ekrāniem, kuros tiek rādīts bezgalīgs video – astronauta ceļojums pa dažādām vietām dažādos diennakts laikos.

Ko darīt ar NFT?

NFT viens no pielietojumiem – tā ir tehnoloģija, kā pārdot mākslu, rīks, kas ļauj darīt lietas. NFT var būt arī kā investīciju un finanšu instruments, tāpat tikt izmantots zīmolu mārketingam. Piemēram, „TogetherLabs” viceprezidents Lomits Patels „Linkedin” norāda, ka NFT šobrīd dara to, ko sociālie tīkli darīja 2010. gadā, būtiski pilnveido zīmola atpazīstamību un sasniedzamo mērķauditoriju. NFT pasaulē svarīga ir komūna; tas ir inovatīvs veids, kādā mijiedarboties ar auditoriju, veidojot aktivitāti ap zīmolu, veicinot piederību kopienai, īpašai sabiedrībai, grupai. Turklāt „HubSpot Blog Research” norāda, ka 39% no tiem zīmoliem, kuri izmanto NFT, uzsver, ka šis kanāls ļauj ģenerēt labāko ienākumu no ieguldījumiem (ROI) nekā jebkurš cits kanāls viņu mediju mix.

Kā NFT veicas Latvijā?

Vispār jau Latvijā mēs NFT nemaz tik labi nepārzinām. „BSMS”/”Norstat” 2022. gada septembrī veiktās aptaujas dati liecina, ka tikai 26% Latvijas iedzīvotāju zina, kas ir NFT, bet par blokķēdēm ir informēti 29% aptaujāto. Savukārt iegādāties NFT vēlētos vien 3% (!), bet cerība ir, jo 16% norāda, ka, iespējams, vēlētos NFT iegādāties vēlāk, nākotnē. Respondenti norāda, ka būtu vairāk motivēti iegādāties NFT, ja labāk izprastu, kā tie strādā (29%) vai, ja zinātu, ka tā būs droša investīcija (10%).

Latvijā populārākā NFT izpausme ir „300Latvieši” (https://300latviesi.lv), kas ir dažādu Latvijā zināmu personību un tēlu mākslas darbu kolekcija, kura ir „iekalta” (līdzīgi kā kaļ un laiž apgrozībā metāla monētas) Solana blokķēdē. Projekta galvenais mērķis, pārnesot 300 latviešus digitālajā pasaulē, ir palīdzēt augt Latvijas kultūras kanonam, izceļot aktuālākos, Latvijai nozīmīgākos tēlus un personības. 300 latviešu kolekcijas vidū ir tādas Latvijā atpazīstamas personības kā Vaira Vīķe-Freiberga, Intars Busulis, Markus Riva u.c. 300 latviešus var iegādāties ar SOL kriptovalūtu. Katram NFT var piekļūt tikai un vienīgi tā īpašnieks!

„Kolekcijā papildus Latvijas atpazīstamām persosnām ir arī mītiskie tēli, piemēram, Zīļuks, Lāčplēsis, veicinot dažādu Latvijas kultūras simbolu atpazīstamību un aktualizējot sarunu par Latvijas tēliem,” stāsta 300Latvieši pārstāvji. Savukārt „airBaltic” ir pirmā lidsabiedrība pasaulē, kas izdevusi NFT žetonus, klajā laižot jau divpadsmito darbu no „airBaltic” pilsētu kolekcijas ar mērķi veicināt tūrismu un nest Latvijas vārdu pasaulē. Visi „airBaltic” NFT ir izdoti „OpenSea” vietnē un ievietoti „Metaverse” 3D galerijā. Artūrs Garais, airBaltic blokķēžu un NFT speciālists komentē, ka “tā ir kolekcionāriem paredzēta digitālo mākslas darbu kolekcija ar dažādām Latvijas pilsētām – Rīgu, Kuldīgu, Jūrmalu u.c. Tāpat būs arī jauns projekts Planies NFT, kas ir 10 000 unikālas kolekcionējamas vienības (lidmašīnas dizainu animācijas) Ethereum blokķēdē. To īpašnieki varēs baudīt arī dažādus ar ceļojumiem saistītus labumus, lojalitātes iespējas, piemēram, bezmaksas lidojumus vai kuponu kodus. Jau tagad rīkojam ar Planies saistītus konkursus, piemēram, jāuzņem bilde jebkur pasaulē ar Planies plakātu. NFT ļauj piesaistīt jaunus klientus, šādi mēs parādām, ka skatāmies nākotnē, esam lietas kursā par digitālās pasaules jaunumiem”.

Vairāk uzzini podkāstā „Tirgziņu Tērzes” 76. epizodē „Kā zīmoli var izcelties ar NFT palīdzību?” klausieties šeit: vai lielākajās straumēšanas platformās: Spotify, Apple Podcasts, u.c. Podkāsta “Tirgziņu Tērzes” sarunā par NFT jeb neaizstājamiem blokķēžu žetoniem par to, kas padara NFT vērtīgu? Kā izmantot NFT mārketingam un kā popularizēt pašu tehnoloģiju? Kāda ir airBaltic pieeja un motīvi izmantot NFT? Kāds stāsts ir NFT kolekcijai “300Latvieši”? Kopā ar Intu Bušu studijā: Artūrs Garais: airBaltic blokķēžu un NFT speciālists; maxchill, digitālais mākslinieks, pārstāv NFT kolekciju “300Latvieši”; Papildspēle Džokers, interneta tēls, pārstāv NFT kolekciju “300Latvieši”.