2022. gadā uzņēmumu īpašniekiem būs jābūt vēl pacietīgākiem: 2021. gads reklāmas nozarē tiks noslēgts ar 51% kritumu.

Jānis Āboltiņš, mārketinga uzņēmuma „BSMS” īpašnieks

2022. gadā uzņēmumu īpašniekiem būs jābūt vēl pacietīgākiem: 2021. gads reklāmas nozarē tiks noslēgts ar 51% kritumu.

Gada nogale ir piemērots laiks, kad uz brīdi apstāties un apdomāt, kas no tā, ko esam vēlējušies sasniegt, ir izdevies. Atskatoties savas uzņēmējdarbības divdesmit gadu vēsturē, šis gads ir jāizceļ kā izteiktas nenoteiktības gadu, kur uzņēmumu īpašniekiem un to komandām ir bijis jāpielāgojas straujām izmaiņām. Šādā periodā vēl svarīgāk kā jebkad vadītājiem ir jābūt pacietīgiem, nedrīkst pieņemt sasteigtus un nepārdomātus lēmumus, bet komandā ir jāvalda savstarpējai cieņai un uzticībai. Es kā īpašnieks nejaucos uzņēmuma operatīvajos darbos, bet vienkārši paļaujos uz profesionāļiem un ļauju viņiem strādāt.

Runājot par mana uzņēmuma, SIA “BSMS” pārstāvēto reklāmas nozari, tā 2021. gadā, tāpat kā vairums citu, saskārās ar pandēmijas nestajiem izaicinājumiem, ar kuriem lielākā vai mazākā mērā nāksies sadzīvot arī 2022. gadā. Tāpat šo gadu iezīmē energoresursu cenu kāpums, un ar to neizbēgami saistītā inflācija. Dati par pakalpojumu eksportu, pēc kā varētu mērīt nozares veselīgumu liecina, ka šobrīd reklāmas nozares eksporta tirgus krītas jau otro gadu pēc kārtas. 2020. gadā nozares eksporta kritums pret iepriekšējo bija 41%, savukārt 2021. gadā, ņemot vērā oficiālos, vidējos gada rādītājus, reklāmas nozares eksporta kritums pret 2019. gadu jau varētu sasniegt samazinājumu uz pusi jeb 51%. Atklāšu, ka arī “BSMS”, ņemot vērā pamatdarbību un ciešo sasaisti ar pasākumu un mazumtirdzniecības nozari, 2020. gads bija līdzīgs kā nozarei kopumā, kritumam sasniedzot 34% pret 2019. gadu.

Kopumā 2020. gads deva iespēju paraudzīties uz uzņēmumu no malas, un lai gan stratēģiskie mērķi netika mainīti, pārskatījām taktikas un virzījāmies uz priekšu ar jaunu skatījumu. Tas attaisnojās, jo šogad eksporta pieaugums pret 2019 gadu būs apmēram 15% apmērā, un var novērot, ka arī Latvijas uzņēmumu kopējie eksporta rādītāji ir sasnieguši vēl nebijušus, augstus rādītājus, kopumā par apmēram 20% vairāk. Šī gada laikā reklāmas un mārketinga nozaru uzņēmumus raksturo nostabilizēšanās un savas darbības pārskatīšana. Tā mēs šajā gadā paguvām ieviest podkāstu “Tirgziņu Tērzes”, kas veicina nozares profesionāļu zināšanu apmaiņu, bet no uzņēmuma darbības organizēšanas perspektīvas esam pārgājuši uz elastīgāku darba modeli.

Būt pacietīgiem un lēmumus pieņemt pārdomāti - atmaksājas!

Avoti:

Centrālā statistikas pārvaldes dati.

Eksporta un importa struktūra atbilstoši uzņēmumu darbības veidam (NACE 2.red.) – Preču un pakalpojumu Eksports.

Reklāmas un tirgus izpētes pakalpojumu eksports 2019, 2020 un 2021. gada janvāris līdz septembrim ieskaitot.