7 AKTUĀLĀKĀS TENDENCES

Autore: Līva Rudzona

Ēdienu un dzērienu tendences ir tikpat mainīgas kā modes vai stila tendences. Katram laikmetam, laikam un vietai ir savi aktuālie ēdieni un dzērieni. Piemēram, 80. gados tik aktuālais Gruzijas dzēriens „Tarhūns”, kura garšu un izteikti zaļo krāsu veido estragons, tagad Latvijā ir daudz mazāk populārs, lai gan vēl joprojām nopērkams. Agrāk bija populāri teātru kafejnīcās servēt kafiju ar izkusušu saldējumu, ko tagad tur vairs nemana. Pirms dažiem gadiem ārkārtīgi populāras bija austeres, kuras tagad ir nedaudz apnikušas; vienu brīdi visi ēda un gatavoja tikai un vienīgi „ramen” nūdeles. Bet kas ir populārs 2023. gadā? Noskaidro 7 aktuālās tendences un izvēlies savu favorītu.

Pirms sākam uzskaitīt tendences paskaidrosim, ka jaunu ēdienu un dzērienu izstrāde ir balstīta smalkā mehānismā, kas apvieno gan patēriņa datus, tirgus izpēti un patērētāju aptaujas, gan apkārtējās vides norises un klimata izmaiņas, gan mērķi, ko tad šiem ēdieniem un dzērieniem ir jāsasniedz, piemēram, bagātinātā pārtika („fortified foods”), lai nodrošinātu maksimāli daudz uzturvielas, vai produkti, kas uzlabo kognitīvās spējas un mācīšanos vai vienkārši sniedz labsajūtu.

Tendence Nr. 1 – Komunikācija uz iepakojuma

Jau sen pagātnē ir laiki, kad ēdienu un dzērienu iepakojumi tika izmantoti tikai, lai pasargātu produktu no netīrumiem, mitruma un citām ārējām ietekmēm. Tagad produkta iepakojums ir kā platforma, kas sniedz informāciju, māca patērētājam noderīgas lietas, skaidro uztura nianses un reizēm pat izklaidē, iekļaujot, piemēram, krustvārdu mīklas vai spēles. Aktuāli ir skaidri komunicēt produkta galvenās priekšrocības un koncentrēties uz patērētāja ieguvumiem. Produktu iepakojumos tiek uzsvērta un izcelta informācija par vērtīgajām lietām, piemēram, šķiedrvielu un vitamīnu saturs brokastu pārslās. Protams, ļoti svarīgi ir marķējumi – „vegānisks produkts”, „bez konservantiem”, dažādi „eko” sertifikāti; bez tā visa vairs mūsdienās neiztikt un ļauj ātrāk veikalā atrast produktus, kas saskan ar patērētāja vajadzībām.

Tendence Nr. 2 – Ieguvumi veselībai un dabīgas sastāvdaļas

Šeit jau atgriežamies pie otrajā rindkopā minētā „bagātinātās pārtikas” uzvaras gājiena. Mūsdienās stresa, aktīvā dzīvesveida, lielpilsētu piesārņojuma un citu faktoru ietekmē ir īpaši svarīgi lietot uzturvielām bagātu un sabalansētu pārtiku. Turklāt aizvien vairāk cilvēku izvēlas atteikties no gaļas vai piena produktiem, kas var izraisīt noteiktu uzturvielu deficītu, kurš ir atbilstoši jākompensē. Tāpat patērētāji meklē produktus, kas stiprina imūnsistēmu, uztur sirds veselību vai labvēlīgi ietekmē gremošanu. Arī Latvijā varam plašā sortimentā iegādāties brokastu pārslas ar pievienotu dzelzi un vitamīniem, jogurtus ar veselīgajiem probiotiķiem, pienu vai sulas ar D vitamīnu, sāli ar jodu un citus produktus.

Tendence Nr.3 – Kognitīvo spēju uzlabošana

Ikviens vēlas, lai viņa prāts ir ass, domas skaidras un lēmumus izdodas pieņemt optimālākajā veidā. To visu nosaka kognitīvās spējas, un izteiktāka kļūst tendence meklēt ēdienus un dzērienus, kas palīdz domāt, strādāt vai mācīties. Jau vairākus gadus ierasts ir intensīvu mācību vai citas slodzes gadījumos lietot enerģijas dzērienus ar kofeīnu, bet tagad tiem tiek pievienoti arī vitamīni un citas augu izcelsmes sastāvdaļas, lai pastiprinātu iegūto efektu uz domāšanu un smadzeņu darbību. Turklāt mēs vēlamies ne tikai domāt skaidri, bet arī būt labā noskaņojumā! Apvienotajā Karalistē popularitāti ir iekarojuši dabīgie dzērieni „Peak”. „Peak Rise” ar aveņu vai rozā greipfrūta garšu satur kofeīnu, B vitamīnu kompleksu, ašvagandu un melnos piparus un noder garastāvokļa un prata uzmundrināšanai, savukārt „Unwind” ar persiku vai melleņu garšu satur magniju, glicīnu, L-teanīnu un B vitamīnus un nodrošina atslābinošu efektu, kā arī paaugstina serotonīna līmeni asinīs.

Tendence Nr.4 – Elastīga ēdiena gatavošana

Mūsdienās zīmoliem ir iespēja patērētājus arī izglītot, sniedzot zināšanas, kā mainīt vai pielāgot savu ēdienkarti. Turklāt patērētāji augstu vērtē šos ieteikumus. Piemēram, 44% Apvienotās Karalistes patērētāju vēlas, lai pārtikas un dzērienu zīmoli palīdzētu apgūt jaunas gatavošanas prasmes, savukārt 71% Polijas patērētāju vēlas idejas, kā pusdienās izmantot vakariņu atlikumus (Mintel 2022). Ieviešot jaunu produktu ir svarīgi patērētājiem skaidrot, kā to pielietot un gatavot, lai radītu dažādus izmaksu ziņā izdevīgus, barojošus un sātīgus ēdienus. Pirms dažiem gadiem tirgū ienāca „cloudbread” jeb „mākoņmaize”, kas iekaroja gan TikTok, gan patērētāju sirdis un prātus dažādās pasaules vietās. „Cloudbread” tiek pozicionēta kā olbaltumvielām bagāta maize, kas tiek gatavota no olas baltumiem, krēmsiera un cepamā pulvera. ASV ražotājs „CLOUDIES Cloudbread” ne tikai skaidro, ka tā ir piemērota keto diētai, nesatur graudaugus vai konservantus, bet arī māca, kā un kur „cloudbread” lietot – brokastīs, kā picas pamatni, sviestmaizēs, hotdogos un pat desertos.

Tendence Nr.5 – Bauda ēdienā

Nedrīkst aizmirst, ka papildu vērtīgām uzturvielām, ēdienam ir jāsniedz arī labsajūta, un patērētāji nedrīkst justies slikti, palutinot sevi ar kāroto našķi. Ēdiens var radīt patīkamas un nostalģiskas asociācijas, piemēram, biezpiena torte dzimšanas dienās bērnībā vai apaļmaizītes ar krēmu un šokolādi, ko vecmāmiņa vienmēr atveda no pilsētas. Zīmoli var pozicionēt patīkamus ēdienus un dzērienus (našķus) kā nepieciešamību grūtos laikos. Pasniegt tos kā būtisku sastāvdaļu pieaugošajā mentālās pašaprūpes jomā. Mudināt baudīt iecienītus produktus ierobežotā daudzumā, izjūtot nostalģisko noskaņu vai jaunas sajūtas un garšas.

Kā aktuālu pieaugušo “našķi” šobrīd var pieminēt ASV reperes Cardi B sadarbībā ar „Starco Brands” radītos „Whipshots” jeb alkoholisko putukrējumu ar vaniļas, mokas vai karameļu garšu. Daudzi ir iecienījuši arī „Kikkoman Mint Chocolate Soy Milk”, kas noteiktās temperatūrās pārtop par 3 produktiem – dzērienu, pudiņu vai saldējumu. Savukārt ASV lielu auditorijas interesi ir iekarojis „Free Rain” gāzētais ūdens ar makas sakni, lai celtu libido, uzlabotu seksuālo veselību, kā arī veicinātu hormonālo līdzsvaru. Latvijā līdzīgs šiem produktiem inovāciju un funkcionalitātes ziņā ir, piemēram, „Carlos Bugs” - dažādu garšu šokolādes konfektes ar kukaiņu pulveri, nodrošinot īpaši augstu proteīna sastāvu un lielisku garšu.

Tendence Nr.6 – Ilgtspēja pārtikas nozarē

Arī apkārtējā vide un klimata izmaiņas ievērojami ietekmē pārtikas un dzērienu nozari. Ļoti daudz tiek runāts par lopkopības negatīvo ietekmi uz vidi, CO2 līmeni un piesārņojumu, tāpēc likumsakarīga ir daudzu vēlme pāriet uz augu izcelsmes pārtiku un zīmoli aizvien vairāk sāk piedāvāt augu izcelsmes alternatīvas gaļai, zivīm, sieram, pienam un citai dzīvnieku izcelsmes pārtikai. Beniluksa valstīs ir zīmols „Monkeys by the sea”, kas piedāvā iecienītu produktu augu izcelsmes versijas, piemēram, augu izcelsmes tunča, garneļu, krabju salātus vai zivju pirkstiņus. Arī Latvijā ir plašs augu izcelsmes produktu piedāvājums. Daudz šādu produktu ir pieejami ekoloģisko produktu veikalu tīklā „Livin”, tāpat ieskatoties interneta veikala „Barbora” piedāvājumā redzam plašu „Eko un Bio” sadaļu ar vegāniskām picām, burgeriem, nagetiem, augu pienu un sieru, sojas un citiem produktiem.

Tendence Nr.7 – Produkti, kas palīdzēs izturēt mainīgos laikapstākļos

Daudzi pēdējos gados ir novērojuši, ka klimats pamatīgi „niķojas”. Sniegputeņi vietās, kur tas nebija iedomājams agrāk, ekstrēmi sausuma un karstuma periodi, postoši ugunsgrēki, viesuļvētras un citas dabas stihijas. Tas viss liek domāt par produktiem, kuri palīdzētu cilvēkiem izturēt karstuma viļņus, sasildīties aukstuma periodos un rast komfortu ārkārtas situācijās. Domājams, ka nākamos 3-5 gados šajā jomā radīsies vairākas jaunas inovācijas, bet jau tagad ir pieejami noteikti šāda veida produkti.

Piemēram, pašsildošās maltītes. Apvienotās Karalistes zīmols „Ben’s Plant Powered” piedāvā „Spicy Lentil Stew”, sātīgu lēcu un dārzeņu ēdienu, kas ir gatavs 90 sekundēs. Savukārt japāņu „Lotte Koume Salted Ume Plum & Lemon Candy Assortment” ir sālītas konfektes, kas nodrošina organismu ar sāli, nātriju, kāliju, citronskābi un C vitamīnu. Pie tām japāņi neapstājas. Interesants piedāvājums ir „Morinaga Marie Emergency Food Ration Biscuits” cepumi, kas ir sadalīti četros iepakojumos ar trim cepumiem katrā, un tos var glabāt līdz pat sešiem gadiem. Turklāt iepakojumā ir QR kods un informācija par katastrofu avārijas ziņu zvanu dienestu.

Daudzi jau teiktu, ka jaunu ēdienu un dzērienu izstrāde nav nekāda raķešu zinātne, bet šobrīd tā aizvien vairāk sāk tai līdzināties, jo tagad ēdienos un dzērienos apvienojas jaunākie zinātnes sasniegumi, dabas aizsardzības tendences, bagātīgi uzturvielu papildinājumi un jaunas ēdienu gatavošanas „fīčas”, tomēr cerams, ka skrējienā pēc inovācijām pārtikas un dzērienu nozare neaizmirsīs arī par klasiskām un nostalģiskām garšām un produktiem, kuru sniegtais komforts šajos strauji mainīgajos laikos ir vēl lielāks un vērtīgāks. Sekosim līdzi!

Avoti: